بیان و جلوه های آن در غزلیات و تک بیت های صائب

پایان نامه
چکیده

یکی از جنبه های بلاغی و زیبایی شناسان? اشعار محمد علی صائب تبریزی (وفات1080) تصویر و تخیّل قوی اوست. ذهن خلاّق و مبتکر صائب در عرص? تصویر گری و صورت آفرینی، تخیّل و الهام را با هنرنمایی های کلامی از قبیل تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه و انسان وارگی چنان درهم آمیخته، که حالات عاطفی و نفسانی و برهان سازیهای دشوار ذهن خود را غالبا در چارچوب صورت ها و ایماژهای خیالی تصویر ساز جلوه گر ساخته است.در حوز? تشبیه از هر دو طریق فشرده یا بلیغ اضافی و غیر اضافی که هنر آفرینی شاعر را نشان می دهد و همچنین از تصاویر حسی به حسی و کمتر از امور ذهنی سود جسته است که این نوع تصاویر او از تنوع خاص برخوردارند.استفاده از ترکیب های اضافی نوین نیز مانند اضافه های تشبیهی و تمثیلی ،استعاری ،اساطیری وتلمیحی با بسامد های بالا و استفاده از بازی با کلمات (کاریکلماتور) شعر او را امروزینه کرده است.موضوع مشبه اغلب خود شاعر ، ممدوح یا معشوق و گاه مفاهیم تجریدی و انتزاعی است ولی موضوع مشبهٌ به ، اغلب بر گرفته از دامان پاک طبیعت و محیط اطراف زندگی و اشیا است. در عرص? استعاره های او، نوع کنایی (استعار? مکنی? تخییلیه) از بیشترین بسامد برخوردار است.استفاده از تشخیص (personification) و انسان وارگی و جاندار انگاری از دیگر عناصری است که از معاییر علوّ شعر او بشمار است و به کلام او حیثیت ادبی ویژه بخشیده است و خبر (= information) شعر او را بالا برده و موجب اعجاب خوانند? شعر او شده است.پس عناصر سازند? خیال در کارگاه دیده و نقش آفرین او از لحاظ مستعار منه بیشتر طبیعت و محیط اطراف زندگی و به لحاظ مستعار له ممدوح یا معشوق و خود شاعر است.تشبیه تمثیلی و ارسال المثل و استعاره های تمثیلی در شعر او بی بدیل و جایگاه ویژه دارد. استفاده او با یاری جستن از ابزارهای بیانی در جهت انتقال پشتوانه های فرهنگی چون مضامین حکمی، اخلاقی، عرفانی، اساطیری، مذهبی و اجتماعی بی نظیر است. در این پژوهش کوشیده شده است تمامی جلوه ها ی صورت خیال اعّم از بیانی و بدیعی که عدم توجه یه آنها موجب ایهام شعر صائب می گردد بررسی شود و مورد استفاده طیف خوانندگان و محققین قرار گیرد. روش گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای و مبتنی بر فیش برداری بوده است. در این رساله افزون بر غزلیّات پر حجم صائب تک بیت های او نیز مورد بررسی و امعان نظر قرار گرفت تا مورد استفاده عام قرار گیرد.

منابع مشابه

جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. معشوق مرکز و محور غزل های عاشقانه است، تصویر او نشان دهنده ی دیدگاه غزلپرداز نسبت به عشق و معشوق است. شاید در نگاه اول بپنداریم معشوق در غزل فارسی به صورت کلی توصیف شده ، چنانکه می توان گفت ...

متن کامل

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

بازتاب باروک در ساختار غزلیات صائب تبریزی

تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبه‌هایمختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمرده‌اند کهتقریباً معاصر سبک هندی محسوب می‌شود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطة مقایسةتطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائبتبریزی به عنوان نمایندة تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقالةحاضر، غزلیات صائب تبریزی را ...

متن کامل

جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. معشوق مرکز و محور غزل های عاشقانه است، تصویر او نشان دهنده ی دیدگاه غزلپرداز نسبت به عشق و معشوق است. شاید در نگاه اول بپنداریم معشوق در غزل فارسی به صورت کلی توصیف شده ، چنانکه می توان گفت ی...

متن کامل

جلوه های فروغمند مزدیسنایی و بازتاب آن در مثنوی مولوی

   اندیشه‌های ایران باستان و مزدیسنا، به‌ویژه فلسفۀ خسروانی در آثار ادبی و عرفانی پس از اسلام بیش و کم تأثیر گذاشته است. این مقاله با هدف بررسی گستردگی حکمت و فلسفة نور در ایران باستان و خدامحوری در «آتش (نور)، فره و امشاسپندان» از نگاه متون مزدیسنایی و بازتاب آن در اندیشه­‌ی مولوی بر پایه­­ی مثنوی معنوی به نگارش در آمده ‌است. از این‌رو، به شیوۀ توصیفی، تحلیلی، اسنادی و ارزیابی کمّی کوشش شده، بر...

متن کامل

تحیر و تداعی های آن در غزلیات بیدل دهلوی

نوع عناصری که شاعر حول موتیف (Motif) یا بن‌مایه‌های تصویرساز فرامی‌خواند، تا صورت‌های ذهنی (Image) را ترسیم کند، بستگی به قدرت و وسعت خیال شاعر دارد. بیدل از جمله شاعرانی بود که توانست با قدرت خیال خویش، عناصری پیرامون بن‌مایه‌های تصویرساز فراخواند، که در ظاهر ارتباطی میان آن عناصر و تداعی‌ها وجود نداشت؛ ولی در قلمرو خیال شخصِ بیدل، سبب خلق تصویرهای بدیع می‌شد؛ تجربه‌هایی که بیدل از عرفان و تصوف...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023